تعارف
اسلام کے ماخذ اور اس کی تعلیمات پر اعتراضات کرنا مستشرقین، ملحدین اور عیسائی مشنریز کا پرانا مشغلہ رہا ہے۔ ان کے اعتراضات کو علمائے اسلام مختلف فورمز پر رد کرتے رہے ہیں، لیکن وہ اپنی پرانی تکنیکوں اور غلط بیانیوں کا سہارا لینے سے باز نہیں آتے۔ ان کی علمی اسناد پر شک شاید نہ کیا جائے، لیکن ان کی نیت اور مقاصد کو ان کے جھوٹ اور دھوکہ دہی سے پہچانا جا سکتا ہے۔
مستشرقین کے اعتراضات کی نوعیت
مستشرقین اور مشنریز کی تحقیق زیادہ تر تراجم اور تشریحات سے ماخوذ ہوتی ہے، اور وہ مبہم بیانات پیش کرکے قرآن پر شکوک پیدا کرنے کی کوشش کرتے ہیں۔
ان کی تنقید کا مقصد اپنی شرمندگی کو چھپانا ہے کیونکہ موجودہ بائبل میں انسانی اضافات موجود ہیں، جنہیں خدا کی طرف منسوب کیا گیا ہے۔
قرآن کی حفاظت
اللہ تعالیٰ نے قرآن مجید کے بارے میں فرمایا:
"إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ”
(سورۃ الحجر: 9)
یہ وعدہ قرآن کے ہر قسم کی تحریف اور تبدیلی سے محفوظ ہونے کی دلیل ہے۔
حضرت عبداللہ بن عمرؓ کی روایت کا تجزیہ
روایت کا متن
حضرت عبداللہ بن عمرؓ نے فرمایا:
"تم میں سے کوئی یہ نہ کہے کہ اس نے پورا قرآن پا لیا۔ اس نے کیسے جانا کہ سارا یہی تھا؟ زیادہ تر قرآن تو جا چکا۔ اسے یہ کہنا چاہیے کہ میں نے وہ پایا جو محفوظ تھا۔”
(علامہ جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، جلد 2، صفحہ 25)
روایت کا سیاق و سباق
یہ روایت قرآن کی منسوخ شدہ آیات کے حوالے سے ہے۔
◈ علامہ سیوطیؒ نے اسے اپنی کتاب الاتقان فی علوم القرآن میں "ناسخ و منسوخ” کے باب میں شامل کیا ہے۔
(الاتقان فی علوم القرآن، جلد 3، صفحہ 66، 82-83)
◈ ابن حجر عسقلانیؒ نے بھی اس روایت کی وضاحت کی ہے کہ ابن عمرؓ کا اشارہ ان آیات کی طرف تھا جو منسوخ ہو چکی تھیں۔
(فتح الباری، جلد 9، صفحہ 65)
روایت کا مطلب
اس روایت میں یہ دعویٰ نہیں کیا گیا کہ قرآن کا کوئی حصہ ضائع ہوگیا۔ بلکہ:
➊ ابن عمرؓ کا اشارہ ان آیات کی طرف تھا جو ابتدائی طور پر نازل ہوئیں، لیکن بعد میں اللہ کے حکم سے ان کی تلاوت اور عمل کو منسوخ کر دیا گیا۔
➋ ابو بکر بن طیب الباقلانیؒ نے الانتصار القرآن میں واضح کیا کہ کوئی بھی شخص یہ دعویٰ نہیں کر سکتا کہ اس نے مکمل قرآن (ناسخ و منسوخ سمیت) یاد کیا ہو۔
(الانتصار القرآن، صفحہ 406)
قرآن کا ضیاع
صحیح بخاری کی حدیث
حضرت عبداللہ بن عباسؓ فرماتے ہیں کہ نبی کریمﷺ نے وہی قرآن امت کے لیے چھوڑا جو دو جلدوں کے درمیان محفوظ تھا۔
(صحیح بخاری، کتاب 61، حدیث 537)
علمائے کرام کا موقف
◈ ابن حجرؒ نے وضاحت کی کہ جو لوگ یہ سمجھتے ہیں کہ قرآن کا کچھ حصہ نبی اکرمﷺ کی وفات کے بعد ضائع ہو گیا، ان کی بات غلط ہے۔
(فتح الباری، جلد 9، صفحہ 65)
◈ آلوسیؒ نے لکھا کہ اہل سنت کا اس بات پر اجماع ہے کہ قرآن میں کسی قسم کا ضیاع نہیں ہوا۔
(روح المعانی، جلد 1، صفحہ 26)
اعتراضات کا جواب
ابن عمر نے منسوخ شدہ آیات کو قرآن کیوں کہا؟
ابن عمرؓ نے ان آیات کو ان کے نزول کے وقت کی نسبت سے قرآن کہا، کیونکہ وہ ابتدائی طور پر قرآن کا حصہ تھیں۔
(سنن سعید بن منصور، جلد 2، صفحہ 433)
"قرآن کا زیادہ حصہ منسوخ” ہونے کا مطلب؟
◈ عربی زبان میں "کثیر” کا مطلب ہمیشہ "زیادہ” نہیں ہوتا، بلکہ تقابلی سیاق میں کم کو بھی ظاہر کرتا ہے۔
◈ صحیح بخاری میں رسول اللہﷺ نے فرمایا: "ثلث بہت ہے” حالانکہ ایک تہائی باقی دو تہائی سے کم ہے۔
(صحیح بخاری، کتاب 23، حدیث 383)
خلاصہ
ابن عمرؓ کی روایت کا مطلب صرف یہ ہے کہ قرآن کی کچھ آیات منسوخ ہو چکی ہیں اور انہیں تلاوت یا عمل کا حصہ نہیں بنایا جاتا۔
یہ کہنا کہ قرآن کا "زیادہ” حصہ منسوخ ہوا، ایک غلط فہمی یا زبان کے سیاق کو نہ سمجھنے کا نتیجہ ہے۔
قرآن وہی محفوظ اور مکمل حالت میں ہے جیسا کہ نبی کریمﷺ نے امت کو دیا، اور یہ قیامت تک محفوظ رہے گا۔